Vi är nu digitalbyrån DazyBesök vår nya webbplats!

Sökmotoroptimering

Vad är SEO?

Vi heter nu Dazy! Besök vår nya sida om sökmotoroptimering här »

Sökmotoroptimering är ett hajpat begrepp som de flesta företag pratar om. Grunden till sökmotoroptimering är en webbplats som är byggd på rätt sätt med rätt kod.

Detta syns inte alltid på ytan utan man måste titta under huven. Rubriker, t ex, ska vara korrekta headertaggar: <h1>RUBRIK</h1>. Knappar och länkar bör bestå av text, helst i listform som Google kan läsa, inte bilder. Ett stort ”no-no” är navigation byggd i Flash eller Java!

Sökordsoptimering

När grunden är byggd måste man se över innehållet på sajten. Man väljer ut ett antal ord eller uttryck som man ska fokusera på och som ska förekomma på några viktiga ställen på hemsidan och sökordsoptimerar.
Den här sidan som ni tittar på just nu, t ex,  är optimerad för uttrycket ”sökmotoroptimering”. Som ni kan se förekommer uttrycket i titelfältet, i huvudrubrik, underrubrik, i brödtexten samt i URL:en (sidans adress och namn). Dessa är några av de viktigaste ställena uttrycket ska finnas på för att sidan ska uppfattas som relevant för Google.

När webbplatsen är byggd och registrerad av Google fortsätter arbetet med att hålla hemsidan relevant och levande. En webbplats som inte uppdateras kan uppfattas av Google som inaktuell och riskerar sjunka på listorna.

En väl sökmotoroptimerad webbplats innebär alltså:

  1. Tekniskt korrekt uppbyggd (Vi kan hjälpa er med detta)
  2. I ett sökmotorvänligt CMS-verktyg (Vi kan hjälpa er med detta)
  3. Relevanta texter (Vi kan hjälpa er med detta)
  4. Ofta uppdaterat innehåll (Vi kan hjälpa er med detta)
  5. Relevanta länkar till (och från) webbplatsen (Vi kan hjälpa er med detta)

Vektorgrafik vet hur man bygger en modern webbplats enligt konstens alla regler, vi arbetar med sökmotoroptimering hela dagarna.

Hur hittade du oss? – Hör av er om ni vill diskutera sökmotoroptimering med oss!

Omvandlingsoptimering

Optimera webbplatsen för era besökare

I slutändan är det din webbplats som avgör hur väl den omvandlar. Den måste därför vara utformad så att användarna enkelt kan göra det du vill att de ska göra.

Det finns en hel del sätt att underlätta för Google att hitta innehållet och avgöra hur relevant det är, men man får aldrig glömma att det i slutändan är människor som ska bli intresserade och hitta det de söker. Detta glömmer många som ska beställa en hemsida och inte heller sällan SEO-konsulter och webbyråer.

Vektorgrafik vet hur man optimerar webbplatser för både sökmotorer och människor så att webbplatsen uppfyller sitt syfte och gör sitt jobb!

Sökpositionering

När allt ovanstående är gjort har man verkligen optimerat sin webbplats för att kunna komma högt på sökmotorernas träfflistor. Men konkurrensen är ibland mycket hård om vissa sökord. En av de starkaste algoritmerna som Google tittar på för att bedöma er webbsidas relevans är så kallade inlänkar, länkar från andra hemsidor som leder till er webbsida.

Det finns ett antal olika sätt att arbeta med inlänkar och vi kan guida er i djungeln.