Vi är nu digitalbyrån DazyBesök vår nya webbplats!
Nyheter

Google kollar på djupet

Det är allmänt känt att många tekniska faktorer spelar in för att en webbplats ska hamna högt på Google. Som jag har nämnt tidigare är det dock inte endast teknik som ska fokuseras på för att man verkligen ska lyckas med SEO.

Med Googles senaste uppdateringar Pandan och Pingvinen har vi kunnat se att andra faktorer börjat spela roll, faktorer som går på djupet och som gör det svårare att ta sig till en stark position med tekniska medel, när besökarna i själva verket inte alls tycker att webbplatsen är något vidare att besöka.

Numera kan vi se att Google kollar en webbplats relevans och verkliga popularitet, bland annat genom:

  • Antalet klick en sida får i sökresultatet
  • En sidas avvisningsfrekvens, alltså hur många som backar när de kommer till sidan
  • Click-through rate, CTR, alltså hur många som klickar sig vidare på sidan

För att åstadkomma detta krävs en attraktiv och trovärdig webbplats som verkligen är relevant för besökarna som letar efter en tjänst eller produkt. Och i ärlighetens namn, varför ska man sökmotoroptimera en webbplats som ändå inte omvandlar besökarna?

Det tål alltså att upprepas att SEO och webbdesign inte är två skilda världar, omvandlingsoptimering är nyckeln till lyckade webbplatser.